Woningbouwplannen
In aanvulling op de vragen van D66 over de woningbouwopgave in Nederweert heeft onze fractie twee vragen toegevoegd:

  • Wat doet de gemeente om de verborgen vraag naar sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen in kaart te brengen?
    Het gaat dan bijvoorbeeld om Oekraïense mensen die besluiten om hier te blijven of arbeidsmigranten die nu formeel in een hotel wonen in Nederweert.
  • Hoe kijkt het college aan tegen flexwoningen, alternatieve woonvormen of het splitsen van woningen?

Het college gaf aan in een raadsinformatiebrief op alle gestelde vragen terug te komen.

Kwaliteitsplan Natuur & Landschap Nederweert
Op 25 november 2008 heeft de gemeenteraad het ‘Kwaliteitsplan natuur en landschap’ vastgesteld (zie document hieronder). Hierin zijn goed onderbouwde voorstellen verwoord en uitgewerkt om

  • kenmerkende natuur- en landschapswaarden te ontwikkelen
  • ecologische verbindingszones te ontwikkelen opdat het netwerk van natuurgebieden versterkt wordt en 
  • nieuwe leefgebieden te ontwikkelen tussen de bestaande natuurgebieden.

Het plan is voorzien van een prioriteitsstelling, een uitvoeringsplan en een actieplan. Het is ondertussen 14 jaar geleden dat dit plan werd vastgesteld dus onze fractie is heel benieuwd hoever we ondertussen gekomen zijn met het Kwaliteitsplan Natuur & Landschap Nederweert. Kan het college aangeven welke projecten sinds 2008 gerealiseerd zijn in het kader van ‘Kwaliteitsplan natuur en landschap Nederweert”? 
Het college gaf aan schriftelijk op deze vragen te zullen terugkomen.

Gemeentewijzer
De bijeenkomst op dinsdag 31 januari in de Pinnenhof waar het "same Ein" initiatief werd gelanceerd, bracht onze fractie op het idee om een gemeentewijzer te ontwikkelen waarin inwoners alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben op het gebied van werken, wonen, leren, recreëren, gezondheidszorg en financiën. Hoe mooi zou het zijn als we alle nieuwe Nederweertenaren zouden kunnen verwelkomen met zo’n gemeentewijzer?
Het college antwoordde dat het gezien het gorte aantal wijzigingen voor de gemeente niet langer te doen was om alle informatie in de gemeentewijzer actueel te houden. Het college vindt dat de informatie die op de website te vinden is en dat de nieuwsbrief die wij ook als raadsleden zouden moeten ontvangen over alle ontwikkelingen in Nederweert op het sociale domein voldoende zouden moeten zijn.

Meedoenbijdrage
In de gemeente Nederweert kennen we de meedoenbijdrage. Mensen met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm kunnen een bedrag ter waarde van 175 euro per jaar besteden aan een meedoenpas van Arriva voor de bus t.w.v. € 100,- en/of aan sportieve, culturele, educatieve of sociale activiteiten, mits mensen de bonnetjes twee jaar lang bewaren. Onze fractie vroeg of het voor de zelfredzaamheid van deze groep mensen niet heel goed zou zijn als zij ook de mogelijkheid zouden krijgen om het lidmaatschap van een vakbond hieruit te kunnen betalen.
Helaas ziet het college lidmaatschap van een vakbond slechts als belangenbehartiging en niet als een manier om mee te kunnen doen aan onze samenleving.

BsGW
Op 19 januari zijn raadsleden bijgepraat over het harmonisatieproces van de gemeentelijke belastingen. Er zijn voorkeursvarianten beschreven – die gemeenten zonder meerkosten kunnen laten programmeren – en er zijn maatwerkvarianten beschreven - waar gemeenten meerkosten voor moeten betalen. In Nederweert zou dit laatste op dit moment alleen van toepassing zijn op Rioolheffing overig. Onze fractie vroeg zich af of er misschien voorkeursvarianten van andere gemeenten op het gebied van belastingen bestaan waar we in Nederweert nog niet aan hebben gedacht en die we misschien eigenlijk wel veel beter vinden dan de systematiek die wij nu gebruiken voor een bepaald type belasting. Daarom stelden wij een informatie- of meedenkavond voor. 
Het college vond dit op voorhand niet nodig. Er komt op 26 juni een voorstel naar de raad en het is aan het presidium om dan te bepalen of dit nodig is.

Onze fractie wil over 5 ingekomen stukken een vraag stellen bij agendapunt 11 politiek bestuurlijke actualiteit en na overleg met de CDA fractie zouden wij willen voorstellen om de brief over aantasting Nederweerter erfgoed op het laatst te bespreken.
Kan de rest van de raad instemmen met dit voorstel?

22-12-12 Provincie Limburg Repressief toezicht
Over duurzaamheid schrijft de provincie aan ons college: "Het thema duurzaamheid is een onderwerp dat steeds meer aandacht en ook geld van de gemeenten gaat vragen. Internationaal en nationaal zijn er allerlei doelen afgesproken die uiteindelijk voor een belangrijk deel op lokaal niveau ingevuld moeten worden. Die invulling is nu nog grotendeels onduidelijk, zowel qua inhoud, als wat betreft rollen, fasering, kosten, bijdragen en dergelijke." Op eerdere vragen van onze fractie over duurzaamheidsdoelen antwoordde het college: "Wat het college betreft, komt het aan op daden. Het gaat er in onze ogen vooral om de relevante onderwerpen met gericht beleid vorm te geven. Dat doet het college en de gemeenteraad sinds jaar en dag." Maar ook de accountant merkte op dat er in onze jaarrekening van 2021 wel erg weinig opgenomen wat over de wereldwijd afgesproken duurzaamheidsdoelen. Daarom hebben we het college gevraagd of zij bereid was om in de komende kadernota een duidelijk stuk tekst op te nemen waarin zij aangeeft aan welke van de wereldwijd afgesproken duurzaamheidsdoelen het college op dit moment werkt en aan welke zij in 2024 wil gaan werken.
Uit het ietwat omfloerste antwoord begreep onze fractie dat het college dit heeft toegezegd.

22-12-22 RUD Limburg Noord Aanbiedingsbrief kadernota 2024
Het college bevestigde naar aanleiding van onze vraag dat we in Limburg Noord relatief laat zijn met het invoeren van de nieuwe Europese verplichting voor controles op IPPC veehouderijen.
Wat betreft geluid staat in deze kadernota dat bij het in werking treden van de Omgevingswet de wet- en regelgeving over geluid ingrijpend gewijzigd wordt. Het voorkomen van onbeheerste groei en cumulatie van geluid staat daarbij voorop. Hierdoor zal meer inzet m.b.t. het monitoren van meerdere geluidsrelevante activiteiten en indien nodig het aanpassen hiervan, nodig zijn. De gemeenten krijgen er hierdoor een aantal geluidtaken bij wat betekent dat gemeenten lokaal meer moeten doen. Onze fractie stelde de vraag of de gemeente Nederweert hier wel genoeg capaciteit voor heeft. 
Het college antwoordde dat dat op dit moment nog niet het geval is maar dat dit op het moment van de inwerkingtreding van de omgevingswet wel het geval zal zijn.

22-12-22 Veiligheidsregio Limburg Noord Kaderbrief 2024
Bij Versterking Medische Milieukunde staat: "Verontreinigingen van de leefomgeving (milieuverontreinigingen zoals bodem, lucht, water en kwaliteit van het binnenklimaat, veehouderij) en klimaatverandering worden door instanties als de WHO gezien als de grootste bedreigingen voor de volksgezondheid. Om de rol van Medische Milieukunde te versterken, geven we in overweging het team uit te breiden met 1 fte vakspecialist en 0,5 fte GAGS. Om dit te kunnen realiseren, is een uitbreiding van het budgettair kader van € 150.000 nodig."
Onze fractie denkt dat het heel belangrijk is dat de gezondheid van Limburgers optimaal beschermd wordt en stelde de vraag of het college bereid is zich hard te maken voor de gevraagde uitbreiding en het college antwoordde dat deze suggestie meegenomen zou worden.

22-12-01 Ministerie van Binnenlandse Zaken: Inwerkingtreding wet versterking decentrale rekenkamers
In deze brief staat: "De wet versterking decentrale rekenkamers heeft tot doel het creëren van een sluitend, wettelijk stelsel voor gedegen, onafhankelijk rekenkameronderzoek, ter ondersteuning van de controlerende rol van ons als gemeenteraad. Het is van groot belang dat bij álle decentrale overheden gedegen, onafhankelijk rekenkameronderzoek plaatsvindt naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gevoerde beleid. In de wet wordt verduidelijkt dat deze bevoegdheid van decentrale rekenkamers ruim moet worden opgevat: beleidsvoorbereiding, -vorming, -vaststelling, -uitvoering en -effecten vallen hieronder, maar ook het functioneren van de ambtelijke organisatie, die het bestuur bij zijn taakvervulling ten dienste staat, en de politieke organisatie (algemeen en dagelijks bestuur) van de gemeente. Feitelijk krijgt de rekenkamer dus extra verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Deze nieuwe wet moet voor 1 januari 2024 ingevuld worden."
Op dit moment bestaat de rekenkamer van Nederweert uitsluitend uit vrijwilligers die een onkostenvergoeding ontvangen. Onze fractie vraagt zich af onze rekenkamer niet wat meer slagkracht nodig heeft met de komst van deze nieuwe wet. Onze fractie is heel benieuwd hoe andere raadsleden hier tegenaan kijken.
Andere fracties antwoordden dat ze in deze wetswijziging op dit moment geen noodzaak zien om iets te veranderen in Nederweert, maar dat we deze vraag  het beste aan de rekenkamer zelf kunnen stellen.

22-12-15 Lokale erfgoedorganisaties: aantasting Nederweerter erfgoed ten gevolge van het niet functioneren van uitvoering en handhaving
Na de laatste raadsvergadering brak onze fractievoorzitter het hoofd over de vraag wat ze in vredesnaam nog zou kunnen bijdragen aan het oplossen van de erfgoedkwestie. Afgelopen vrijdag vond zij bij een training van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden in Venlo misschien een antwoord. Deze training ging over de Wet Open Overheid.

De Wet Open Overheid gaat vooral over cultuurverandering. Het doel van de WOO is de transparantie te vergroten en de overheid op een goede manier te laten besturen. De WOO gaat over participatie, over gedragscodes, over toezicht. Van de raad als hoogste bestuursorgaan wordt verwacht dat zij het goede voorbeeld geeft. Aangezien de raad het hoogste bestuursorgaan is, zou je kunnen zeggen: de raad bepaalt de cultuur. De raad geeft het college de kaders mee en controleert vervolgens of het college zich aan de afspraken houdt.

In Nederland maakt maar liefst 54% zich zorgen over de polarisatie in de samenleving. Maar liefst 75% van de Nederlanders ervaart een toename van de polarisatie. Maar cultuurverandering is niet gemakkelijk.

Op Nederweert 24 is een interview terug te vinden van de burgemeester toen zij ongeveer een jaar in functie was. Zij interviewde de voorzitter van comité 75 jaar bevrijding Nederweert en de voorzitter van de toenmalige erfgoedcommissie. Er ontstond een boeiend gesprek en er ontstond een mooie interactie tussen drie inspirerende mensen. Er werden plannen gesmeed over hoe we, gebruik makend van ieders expertise, het Nederweerter erfgoed toegankelijker konden maken voor al onze inwoners.

Maar nu klinken er geluiden dat er zelfs tussen inwoners wrijving ontstaat over de erfgoedkwestie. Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld, bijzonder hoogleraar Cultuur in Brabant, schrijft zelfs: "Bij de werkzaamheden in het Centrum Locatie Burgemeester Hobusstraat Nederweert opereert de gemeente formeel gezien onprofessioneel en daarmee onzorgvuldig." Dit is natuurlijk niet de cultuurverandering is die wij met zijn allen moeten willen.

De erfgoedkwestie is hier al heel vaak besproken in de raad. Blijkbaar lukt het op de manier waarop zaken nu gaan níet om te bereiken wat wij willen bereiken. Maar de raad is het hoogste bestuursorgaan. De raad vertegenwoordigt onze inwoners. Daarom is ook aan de raad om te zeggen: Ho college, tot hier er niet verder. Nu grijpen wij in.

Onze fractievoorzitter stelde dan ook voor om op niet al te lange termijn een keer met alle raadsleden onder leiding van een ervaren debattrainer te bespreken wat wij als raad in Nederweert kunnen doen aan cultuurverandering. Zodat we samen vooruitkomen en niet verzanden in hopeloze conflicten. Ze vroeg hierop andere raadsleden naar hun mening.

Uit de discussie kwam naar voren dat er weinig raadsleden zijn die een rol zien voor de raad bij het oplossen van de erfgoedkwestie. Wel leken de meeste raadsleden bereid om eens te bekijken hoe wij als raad een rol kunnen spelen binnen de cultuurverandering die de WOO nastreeft. Dit kan verder opgepakt worden in het presidium.