Motie "niet alles kan overal"

Naar aanleiding van de informatieavond over toerisme en recreatie heeft de GroenLinks-fractie haar zorgen geuit over de plannen van het college met ons buitengebied. Wij krijgen het idee dat het college onze kwetsbare N2000 gebieden maximaal economisch wil uitbuiten zonder iets terug te doen voor de natuur. Zo schrokken wij behoorlijk van de plannen om mountainbike routes deels door het Weerterbos en De Groote Peel te laten lopen. Ook maken wij ons zorgen over de Toeristische Overstap Punten in of nabij het Weerterbos en Sarsven & De Banen. Dit vooral omdat we nog geen enkel initiatief hebben gezien om werk te maken van bijvoorbeeld de noodzakelijke ecologische verbindingszone tussen de Groote Peel en het Weerterbos of van het verondiepen en verbreden van de Aa.

Daarnaast hechten wij eraan om langzaamverkeer en snelverkeer waar mogelijk van elkaar te scheiden. Aparte fiets- en wandelpaden kunnen perfect ingebed worden in het groen.

Op 11 juli 2023 heeft de raad een motie aangenomen om een bureau van landschapsarchitecten te vragen een integraal ruimtelijk voorstel te ontwikkelen waarin alle opgaven en wensen zo goed mogelijk worden ingepast. Hierbij gaven wij als suggestie mee om te starten met een groenstructuur in de kern van Nederweert die gericht is op ontmoeten, wandelen en fietsen binnen de bebouwde kom, en die vervolgens via groene wandel- en fietscorridors vanuit de kern van Nederweert verbonden wordt met bedrijventerreinen, met andere dorpskernen én met het buitengebied. Tot ons verdriet hoorden we hier tijdens de presentatie over toerisme en recreatie niets van terug.

Op onze vraag hoever het college is met het uitvoeren van de motie kregen wij als reactie dat we hier 8 april meer over zullen horen. 

Heropening vliegveld de Peel

Het college heeft een zienwijze ingediend tegen het heropenen van vliegveld de Peel. In de zienswijze lezen wij dat het college het Ministerie van Defensie vraagt om de integraliteit tussen verschillende opgaven vanuit Rijk, Regio en gemeente in de planMER mee te nemen op de thema’s woningbouw, recreatie en toerisme, economie, land- en tuinbouw, energietransitie, water, natuur en cultuurhistorie.

Het doet de GroenLinks-fractie deugd om te lezen dat het college wel degelijk veel belang blijkt te hechten aan de thema’s water, natuur en cultuurhistorie. Ook schrijft het college dat in de plannen van defensie de integrale focus op gezondheid en gezondheidsbeleving mist, dat er sprake is van cumulatie van effecten van met name geluid (maar ook fijnstof) door het samenvallen van tal van activiteiten en dat daarom een bredere/integrale beoordeling noodzakelijk is. Hierbij zou volgens het college een instrument als de milieu-gezondheids-risico-indicator ingezet moeten worden.

Op de vraag die wij stelden hoe het college er zélf voor zorgen dat al deze thema’s inclusief gezondheid en gezondheidsbeleving integraal worden meegenomen in ons majeur programma transitie buitengebied verwees het college opnieuw naar de bijeenkomst op 8 april.

Informatierecht

De vorige raadsvergadering vertelde wethouder Dieteren dat er geen vleermuizen waren aangetroffen in de Pinnenhof en kort daarna vroeg de GroenLinks-fractie het onderzoeksrapport op. Op maandag 11 maart vroeg onze fractie er opnieuw naar en we hebben het nog steeds niet gehad.

Een aantal maanden geleden leerde onze fractie tijdens een informatieavond van de Veiligheidsregio Limburg-Noord en de GGD Limburg-Noord dat onze GGD iedere afzonderlijke gemeente advies geeft over wat de gemeente zou kunnen doen om de gezondheid van haar inwoners te verbeteren. Direct daarna heeft de GroenLinks-fractie het college gevraagd om het advies van de GGD Limburg-Noord voor Nederweert met ons te delen. Er werd slechts naar een algemene site van de GGD verwezen.

Raadsleden hebben echter recht op informatie van het college, tenzij het openbaar belang zich daar aantoonbaar tegen verzet. In de twee genoemde gevallen kan daar geen sprake van zijn en omdat het geduld van onze fractie begint op te raken vroegen wij om zowel de adviezen van de GGD Limburg-Noord betreffende gezondheid van de inwoners van Nederweert als het onderzoeksrapport waaruit blijkt dat er in de Pinnenhof geen vleermuizen zitten voor het einde van deze week aan de voltallige raad te verstrekken.

Opnieuw kregen wij een ontwijkend antwoord van wethouder Dieteren.

Plaatsvervangend griffier

Zoals eerder aangegeven vindt de GroenLinks-fractie het belangrijk dat de verantwoordelijkheden van de raad niet vermengd worden met de verantwoordelijkheden van het college. Onze fractie heeft er principiële bezwaren tegen als griffiewerkzaamheden uitgevoerd worden door medewerkers die niet uitsluitend aan de werkgeverscommissie rapporteren, maar daarnaast ook een afhankelijkheidsrelatie hebben als werknemer binnen de gemeente.

Met de benoeming van een nieuwe plaatsvervangend griffier had de werkgeverscommissie er wat GroenLinks betreft voor moeten kiezen om eerst na te denken over het profiel van de plaatsvervangend griffier. Zo had de werkgeverscommissie ervoor kunnen kiezen om op zoek te gaan naar een parttime raadsadviseur die tevens de rol van plaatsvervangend griffier vervult, mocht onze eigen griffier bijvoorbeeld door een medische aangelegenheid onverwacht afwezig zijn.

Een dergelijke invulling zou er tevens voor zorgen dat onze griffier kan beschikken over een volwaardige sparringpartner. Op deze wijze zouden de verantwoordelijkheden van raad en college veel beter gescheiden kunnen worden. Helaas is hierover geen enkel gesprek gevoerd binnen de werkgeverscommissie. Dit is de reden waarom onze fractie helaas niet kon instemmen met het raadsvoorstel.

Aardbeving Marokko

D66 diende een initiatiefvoorstel in om een eerder aan alle fractievoorzitters gedane toezegging voor een financiele bijdrage aan de slachtoffers van de aardbeving in Morokko alsnog gestand te doen. Op 12 september hebben zowel L1 als Nederweert24 de toezegging gepubliceerd. L1 schreef dat de gemeente Nederweert de eerste Limburgse gemeente is die heeft besloten geld te doneren voor hulp aan de slachtoffers van de aardbeving in Marokko. Het ging om een bedrag van 1 euro per inwoner, wat neerkomt op een bedrag van iets meer dan 17.000 euro. Vervolgens heeft ons college dit stilzwijgend laten passeren en zelfstandig besloten om geen bedrag over te maken zonder hierover enige vorm van terugmelding te doen in de richting van de fractievoorzitters. Pas toen D66 er naar vroeg kregen de fractievoorzitters als uitleg dat giro 555 niet was geopend voor deze aardbeving.

Als GroenLinks vinden wij dit geen correcte manier van omgaan met raad óf inwoners. Wij hebben het initiatiefvoorstel van D66 dan ook gesteund. Zoals verwacht, ging geen van de coalitiepartijen hierin mee en werd het initiatiefvoorstel weggestemd.

Doelen vergunningverlening, toezicht en handhaving

De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) regelt de omgevingsvergunningen voor bouwen, wonen, monumenten, ruimte, natuur en milieu. De provincie heeft onze gemeente ten aanzien van Wabo (VTH) taken over 2022/2023 beoordeeld met ruim voldoende. Wel geeft de provincie als aanbeveling dat de gemeente moet aangeven hoe effectief het VTH-beleid is geweest bij het bereiken van de doelen. Volgens de provincie wordt er in het jaarverslag niets over deze doelen gezegd en kan dus ook niet geëvalueerd worden hoe effectief het VTH-beleid in Nederweert is geweest.

Omdat de gemeenteraad met de inwerkingtreding van de Omgevingswet een steeds belangrijker rol krijgt, is de vraag gerechtvaardigd welke doelen het college voor 2024 en 2025 nastreeft met het VTH-beleid en hoe de raad hierover geinformeerd blijft worden. 

Het college zegde toe het beleidskader VTH RUD Limburg Noord te delen.

Luchtkwaliteit

Onze fractie heeft kennisgenomen van het uitbestede onderzoek maatregelen luchtkwaliteit. Volgens het college zou dit onderzoek inzichtelijk moeten maken welke maatregelen het meest kosteneffectief en dus het meest logisch zijn om op korte termijn te nemen. Onze fractie vraagt zich af of dit doel bereikt kan worden. Er staat immers dat het onderzoek slechts een verkennend karakter zal hebben, dat het college moet kiezen voor bepaalde maatregelen, en dat er pas daarna een meer gedetailleerde raming van kosten en effecten gemaakt kan worden, bijvoorbeeld vanuit juridisch oogpunt.

De GroenLinks-fractie vreest dat dit onderzoek enkel tot vertraging gaan leiden en stelde de volgende vragen:

  1. Waarom heeft het college geen maatregelen voorgesteld als benoemd in de aangenomen motie van D66/NA over beperken van uitbreiding van veehouderijen en dierenaantallen?
    We weten toch al sinds jaar en dag dat de hoge concentratie pluimveehouderijen in Nederweert de belangrijkste oorzaak is van onze fijnstofproblemen en dat de Nederweerter intensieve veehouderijlocaties significant bijdragen aan onze stankoverlast?
     En waarom heeft het college geen andere maatregelen voorgesteld zoals het hanteren van omgevingswaarden voor PM10 (van 15 μg/m3) en cumulatieve geurbelasting (van 19,4 OE/m3) of om de Crisis- en herstelwet toe te passen ten behoeve van verbetering van de Nederweerter luchtkwaliteit?
  2. In de aanbieding van het onderzoeksbureau worden de gebiedsvisie geurhinder en veehouderij Nederweert van 2017 en de Evaluatie geur en veehouderij Nederweert uit 2019 genoemd, maar mist het eind 2021 uitgekomen rapport over steekproefbedrijven in het kader van het Omgevingsprogramma luchtkwaliteit Nederweert. Is er wel voor het juiste onderzoeksbureau gekozen?
  3. Wat bedoelt het college precies als gezegd wordt dat het onderzoek inzichtelijk moet maken welke maatregelen het meest kosteneffectief en dus het meest logisch zijn om op korte termijn te nemen? Voor wie kosteneffectief? En wat verstaat u onder “korte termijn”? Kunt u ons overtuigen dat dit onderzoek daadwerkelijk gaat helpen om de luchtkwaliteit in Nederweert te verbeteren, wetend dat er in 2017, 2019 en 2021 ook al onderzoeken zijn gedaan?

Wethouder Meessen gaf hierop aan dat  hij veel gebeld en gepraat had en dat dit het enige bureau zou zijn geweest dat op korte termijn tijd had voor deze opdracht. Ook beweerde hij dat hij wel degelijk alle maatregelen genoemd heeft die tijdens de raadsvergadering van september 2023 benoemd zijn.

De GroenLinks-fractie wacht het vervolg met belangstelling af.

Klachtafhandeling

Onze fractie heeft geinformeerd of het gelukt is om leden van de externe klachtencommissie te vinden. Op deze vraag werd bevestigend gereageerd.

Op onze vraag of de klacht die raadsleden op 9 maart ontvingen dat een klacht die gericht was aan het adres van het college wordt afgehandeld als ware het een klacht tegen een specifieke ambtenaar reageerde het college dat er een interne beoordeling had plaatsgevonden en dat deze klacht wel degelijk een klacht aan een specifieke ambtenaar betrof. 

Tot slot vroegen wij of - in lijn met de op 13 december aangenomen motie van het CDA - de bespreking van het onlangs gepubliceerde klachtenoverzicht 2022 en 2023 op de termijnagenda te plaatsen. Dit zegde de burgemeester toe met de "winstwaarschuwing" dat er niet veel meer verteld zou kunnen worden dan al in het overzicht staat. 

We zijn benieuwd.

Gewijzigde plannen project N266-N275

Tot slot ontstond er nog een levendige discussie over het voorstel van het college om twee fietsbruggen te schrappen. Diverse fracties, waaronder ook GroenLinks, heeft al snel contact gehad met fracties in Provinciale Staten (PS) Limburg om hen te informeren. Tijdens de commissievergadering in Maastricht op vrijdag 15 maart zijn vanuit verschillende fracties vragen gesteld. Het idee dat de gedeputeerde geen cent méér zou willen uitgeven werd door de fracties uit PS niet bevestigd.

Uiteindelijk zegde wethouder Franssen toe om opnieuw contact op te nemen met de gedeputeerde. Wel waarschuwde hij dat het voorstel voor zover hij het nu kon overzien niet zou wijzigen.

Het gevoel waarmee onze fractie vervolgens huiswaarts keerde was dat we hier met een wethouder van doen hebben die geen extra kosten wil maken. Gelukkig lijkt ook het JAN strijdlustig en zal het wegsaneren van beide fietsbruggen niet zonder slag of stoot passeren.