De grootste kostenstijging zou zitten in de indexering en daarnaast bleken de oorspronkelijke aannames te laag. Ook blijkt het traject langer te duren dan voorzien. Dit blijkt vooral uit de kostenstijging voor de tunnel de bruggen zo werd ons voorgehouden.

Er schijnen 4 opties onderzocht te zijn.

1. De plannen handhaven zoals ze zijn en vragen om extra geld, maar hierop zei de gedeputeerde nee.
  2. De plannen versoberen, maar dat zou ten koste gaan van de ondernemers die dure kavels gekocht hadden langs de randweg dus dat kun je niet maken zo werd ons voorgehouden.
  3. Het duurste project schrappen, dat zou de brug over het kanaal zijn maar dan zou er nog steeds meer geld bij moeten
  4. Of net zoveel (onderdelen van) deelprojecten schrappen tot het binnen budget zou passen. Dit was de enige realistische optie zo werd ons verteld. En daarom moesten de twee fietsbruggen uit het plan geschrapt worden.

Onze fractie heeft meteen aangegeven zich zorgen te maken over de verkeersveiligheid. Voor ons is verkeersveiligheid veel belangrijker dan verkeersdoorstroming. Limburg scoort slecht op verkeersveiligheid. Elke keer weer halen wij het nieuws dat er, ook in onze gemeente, relatief veel verkeersdoden zijn. Voor GroenLinks is elke dode er een te veel.

Een algemene stelregel in het kader van verkeersveiligheid is om langzaam- en snelverkeer uit elkaar te halen; ze moeten ieder hun eigen ruimte hebben op de weg. De vraag die hier werkelijk op tafel ligt is: hoeveel geld is optimale verkeersveiligheid ons waard?

Vreemd om hier te lezen dat er vodig jaar juli nog geen vuiltje aan de lucht leek.

Eerder die avond werden we ook geinformeerd over de voortgang met de nieuwe Pinnenhof. Er werd ons toegezegd dat er geen onomkeerbare toezeggingen gedaan zouden worden zonder dat duidelijk zou zijn dat dit plan wel binnen budget zou blijven. Als er meer geld nodig zou zijn, zou de raad eerst om toestemming gevraagd worden. Als het plan uitgevoerd kan worden binnen budget wordt de raad geinformeerd.

We wachten het af!

Hieronder zijn de presentaties die gehouden zijn te downloaden.