Nadat waarnemend wethouder Teun Heldens werd geinstalleerd,

• werden er zeven vragen gesteld door raadsleden (die schriftelijk beantwoord zullen worden),
  • werd er door twee inwoners ingesproken (Nancy Meijer over windpark Ospeldijk en Frans van Gemert over luchtkwaliteit),
  • werden het vergaderschema 2024, de  nieuwe verordening voor onze rekenkamer en het Reglement van Orde (met één tegenstem van GroenLinks omdat wij het spreekrecht nog steeds onvoldoende geborgd is en dat er nog steeds geen transparante afhandeling van brieven gericht aan de raad plaatsvindt), vastgesteld,
  • werd het rekenkamerrapport burgerinitiatieven besproken en
  • werd het omgevingsprogramma luchtkwaliteit besproken (meer informatie hierover vind je hier).

Na dit agendapunt werd besloten om de volgende avond verder te gaan en

• werd de ontwerp omgevingsvisie kernen en bedrijventerreinen vastgesteld (met één tegenstem van GroenLinks);
  • werd de centrumregeling Regionale Energie Strategie Noord- en Midden-Limburg besproken
  • werd het bestemmingsplan Rendierenlaan Nederweert-Eind, Zandstraat 12 Ospelijk, en Heerweg 13 Nederweert vastgesteld (deze laatste met één tegenstem van GroenLinks)
  • werd de ontwerpbegroting 2024 GR RUD-LN, en de begrotingswijziging vastgesteld
  • werd de motie vreemd aan de orde van de dag van D66 en Nederweert Anders over Project N266 N275 Oversteek Lindenstraat besproken en verworpen (GroenLinks stemde voor deze motie) en
  • werd bij de politiek bestuurlijke actualiteiten gesproken over de antwoorden op de door onze fractie gestelde Schriftelijke Vragen over implementatie van de omgevingswet in relatie tot de brief van Natuurlijk Platform (nummer 870, binnengekomen op 14 juni 2023) over collegeantwoorden op vragen gesteld door D66.

Hieronder vind je een samenvatting van onze inbreng bij de omgevingsvisie kernen en bedrijventerreinen en de politiek bestuurlijk actualiteiten.

raadsvergadering 20 sep

Bij de politiek bestuurlijke actualiteiten heeft onze fractie vragen gesteld over het adviesrecht van de raad, het verplichtstellen van participatie en het volgen van een uitgebreide procedure bij buitenplanse omgevingsplanactiviteit na invoering van de omgevingswet op 1 januari 2024. Uit de gegeven antwoorden blijkt dat hier in 2021 over is afgesproken dat er onderscheid gemaakt zal worden tussen “Binnengebied” en “Buitengebied”.

De raad houdt volgens deze afspraak adviesrecht bij het “Binnengebied” voor:

• Ontwikkelingen die zorgen voor een toevoeging of onttrekking van meer dan 5 woningen.
  • Functiewijzigingen van meer dan 1.000 m2.
  • Grootschalige opwekking en opslag van duurzame energie.

En bij het “Buitengebied” voor:

• Functiewijzigingen buitengebied
  • Uitbreiding en nieuwvestiging van agrarische bouwblokken
  • Vestiging nieuwe niet agrarische bedrijven in buitengebied

maar dan niet voor situaties die passen binnen de wijzigingsbevoegdheden voor het college uit het bestemmingsplan buitengebied (zie sectie 3.7 van bestemmingsplan buitengebied). En daarnaast houdt de raad bij het buitengebied adviesrecht voor

• Woningbouw

Deze afspraak is gemaakt eind 2021 en de wereld is intussen veranderd. In de zojuist besproken ontwerpomgevingvisie kernen en bedrijventerreinen staat bijvoorbeeld dat Nederweert ernaar streeft om de overgang van Ospeldijk naar het buitengebied te verzachten. Daarnaast zijn er op vele plaatsen in het buitengebied van Nederweert woningen bijgeplaatst waardoor er door heel de gemeente plaatselijk lintbebouwing is ontstaan. In Nederweert vervaagt de grens tussen “binnengebied” en “buitengebied” steeds verder.

In de Brief van Natuurlijk Platform naar aanleiding van de beantwoording van vragen van de D66-fractie over Wetering 7 lezen wij dat het college medewerking verleend heeft aan dit principeverzoek terwijl hier helemaal niet meegenomen wordt dat dit al een overbelast gebied is op het gebied van fijnstof en stank. Bij Eindhovensebaan 16 verleende het college medewerking terwijl het daar zelfs gaat om een toename van de geuruitstoot met 35%. Beide plannen stroken niet met de omgevingsvisie buitengebied en toch verleent het college aan medewerking aan deze initiatieven.

Onze fractie is van mening dat het in dit kader goed zou zijn om de wijzigingsbevoegdheden van het college zoals die nu in het bestemmingsplan buitengebied staan, opnieuw te bezien. En daarom heeft onze fractie ook bij dit agendapunt een motie ingediend.

Hieronder tref je onze motie aan. We hebben deze motie aangehouden om verder aan de orde te laten komen tijdens de klankbordgroep omgevingswet.