Voordat we het project Leegveld bezochten werden de aanwezigen getracteerd op een prachtig historisch overzicht. Boena van Noorden had dit voorbereid op uitnodiging van Werkgroep Behoud de Peel.

Hieronder volgen slechts een aantal uitspraken die door verschillende aanwezigen werden gedaan:

• We zijn er nog lang niet met de verheven Peel - in Nederland is alles droog en voedselrijk;
  • Als we blijven streven naar nat en voedselarm is dat altijd goed voor natuurwaarden;
  • De Peel moet verzuren de mensen niet;
  • In 1968 was de situatie het slechtst; sindsdien is er heel veel gebeurd;
  • De biodiversiteit op landbouwgrond is bijna 0 en in de Peel is die heel hoog;
  • Het natuurbeleidsplan uit 1990 is het beste plan dat er ooit gemaakt is;
  • Nederland was een rijk en dichtbevolkt land; het was logisch dat mensen in Nederland zich zorgen gingen maken over de natuur;
  • Het begrip ecologische hoofdstructuur werd geboren;
  • Niet alles hoeft met elkaar verbonden te worden, het is veel belangrijker om oppervlakte te vergroten;
  • De heer Bleker heeft alle verbindingszones geschrapt; er was onvoldoende geld om het ontwerp voor de verheven Peel af te maken, maar gepassioneerde mensen deden dit in hun vrije tijd, Brabant was hierin ambitieuzer dan Limburg, in mei 1990 verscheen het resultaat, WBdP heeft een populaire versie gemaakt;
  • De consulentschappen Natuur, Milieu en Fauna in Brabant en Limburg, destijds regionale afdelingen van het ministerie van LNV die per provincie het natuur en faunabeheer uitvoerden, waren overheidsorganisaties met veel kennis;
  • De bodem was leidend voor de begrenzing, een goed onderbouwde visie is essentieel bij de rechter;
  • Hans Joosten, Piet Blankers en Wim van Opbergen gingen het verhaal overal uitleggen;
  • Maar vervolgens moest men de visie vertalen naar perceelsniveau, Hans Joosten en Hans van Engen deden dit;
  • Er was een keuze voor scheiden of verweven; alleen in het centrale stuk is de verwevenheid niet opgeheven maar elders gelukkig wel;
  • Een vergelijkbare visie voor de Groote Peel ontbrak;
  • Omdat de mens het water kan sturen, was water leidend voor de visie;
  • De verheven Peel is een badkuip;
  • De uitholling van binnenuit is gestopt, de landbouw is weg, de recreatie tegenhouden was een uitdaging;
  • In Limburg is ook iets gebeurd, maar daar is nog werk aan de winkel;
  • Na Bleker is de stichting Veen opgericht, met hulp van de postcodeloterij is nu 46 hectare grond verworven;
  • Recent hebben gefrustreerde mensen een herdenkingsbankje vernield bij project Leegveld maar dat is gelukkig weer hersteld;
  • Vernatting van de Peel zou gezien moeten worden als een brandverzekering voor de omgeving;
  • Met project Leegveld is er 180 hectare nieuwe natuur aangelegd; een hele prestatie!
  • Dit voorjaar waren er ineens 5 of 6 zomertalingparen, 5 tot 10 slobeendparen, bosruiters en groenpootruiters;
  • Leegveld zal een tankstation worden voor trekvogels, het is een belangrijke fourageergelegenheid;
  • In Leegveld verwachten we de grauwe klauwier, de grote karekiet;
  • Kraanvogels broeden al in de Peel en fourageren op voormalige landbouwgrond;
  • Als het droog valt moet er gemaaid worden, er mag geen bos ontstaan, flexibel beheer is belangrijk, je wilt geen moerasbos in het centrum;
  • In de toekomst zal nog 1500 hectare verworven moeten worden;
  • Loslopende honden, maar ook honden aan de lijn verstoren de vogels enorm.

Dank aan Werkgroep Behoud de Peel, dat GroenLinks Nederweert aanwezig mocht zijn!