Tijdens het vragenuur stelde GroenLinks vragen over de SDG-monitor, LEADER Weerterland en Stankoverlast. Tot onze spijt kregen wij slechts ontwijkende antwoorden van het college. 

SDG-monitor

Het PON-Telos instituut monitort hoe Nederlandse gemeenten presteren op de wereldwijd afgesproken duurzame ontwikkelingsdoelen. Het blijkt dat Nederweert vergeleken met andere Nederlandse gemeenten slecht scoort op Doel 10 – Ongelijkheid verminderen. Deze slechte score wordt vooral veroorzaakt doordat mensen die niet in Nederland geboren zijn in Nederweert een slechtere relatieve inkomenspositie hebben dan in andere Nederlandse gemeenten.

Uit het antwoord van het college bleek niet dat men ziet dat er een probleem is in Nederweert, laat staan dat men er bereid is er iets aan te doen.

LEADER Weerterland

Onze fractie heeft begrepen dat het Weerterland, bestaande uit Weert, Nederweert en Leudal, LEADER-regio wil worden. Centraal staat dat LEADER voor, door en van de burgers is. LEADER-gebieden gaan zich naast brede maatschappelijke doelen, gericht op het versterken van de sociale cohesie, behouden van het voorzieningenniveau en vergroten van het toeristisch/recreatieve aanbod, ook richten op klimaat, milieu, water en biodiversiteit. Doel van deze Europese subsidie is om de transitie van het platteland te bevorderen van onderop.  

Onder de initiatiefnemers was helaas geen enkele natuurbeschermingsorganisatie uit Nederweert uitgenodigd terwijl de boeren van zowel Weert als Nederweert wél aan tafel zaten. Onze fractie wilde graag van het college weten hoe Nederweerter natuurliefhebbers erop kunnen vertrouwen dat mensen die verstand hebben van klimaat, milieu, water en biodiversiteit bij het toekennen van subsidies niet opnieuw gepasseerd worden.

Ook op deze vraag kon het college helaas geen bevredigend antwoord geven.

Stankoverlast

Op eerder door onze fractie gestelde schriftelijke vragen en de daarop door het college gegeven antwoorden werd niet 100% duidelijk of het college ziet dat de uitspraak van de rechtbank in Den Haag van september jl. om vergunde cumulatieve geurbelasting gaat. Het gaat dus niet alleen over voorgrondbelasting, maar ook over achtergrondbelasting. In deze vergadering vroegen wij daarom om bevestiging. Ook vroegen wij om verduidelijking hoeveel woningen in Nederweert blootstaan aan een cumulatieve geurbelasting van 20 ou/m3 of meer. Dat zou immers een goede benadering zou zijn van het aantal huishoudens dat volgens deze rechterlijke uitspraak blootstaat aan te veel stank in Nederweert.

Net als de andere vragen had onze fractie ook deze vraag keurig op tijd ingeleverd bij de griffier. Dit heeft echter niet mogen baten. Het college zegde onze fractie slechts toe dat zij hier schriftelijk op zou terugkomen. Op korte termijn. Wij zijn benieuwd!

 

Bij de politiek bestuurlijke actualiteiten heeft onze fractie twee onderwerpen aangekaart: het effect op de gemeente Nederweert van de stop op vergunningverlening in Brabant en de erfgoedkwestie.

Effect op Nederweert van stop op vergunningverlening in Brabant

De provincie Brabant heeft de vergunningverlening voor alle grote projecten waarbij stikstof vrijkomt stopgezet. Brabant heeft hiertoe besloten omdat het steeds slechter gaat met de N2000 gebieden zoals gebleken is uit de zogenaamde Natuurdoelanalyses die zijn uitgevoerd, zo ook voor de Groote Peel. In het verleden hebben veel intensieve veehouders uit Brabant stallen geplaatst in Nederweert met als gevolg dat Nederweert:

  • de nummer 1 gemeente in Nederland is op het gebied van PM10 (fijnstof) uitstoot door veehouderijen,
  • de nummer 5 gemeente in Nederland is op het gebied van ammoniakuitstoot (een belangrijke veroorzaker van de stikstofcrisis en de stankoverlast in Nederweert), en
  • de stikstof en fosforconcentraties in zowel oppervlaktewater als grondwater in Nederweert boven de toegestane norm liggen waardoor onze drinkwatervoorziening in gevaar komt.

De GroenLinks-fractie wil een groen, gelukkig en gezond Nederweert. Daarom vroegen wij het college wat het college gaat doen om te voorkomen dat Nederweert opnieuw een toevluchtsoord wordt voor intensieve veehouders uit Brabant. Ook vroegen wij welke verantwoordelijkheid het college voor zichzelf ziet weggelegd in het stoppen van de steeds verdere kwaliteitsverslechtering van onze N2000 gebieden.

Omdat wij ook op deze vragen slechts ontwijkende antwoorden kregen stelde onze fractie in de tweede termijn zelf een drietal maatregelen voor die de gemeente direct zou kunnen nemen: 

  1. een stop zetten op de groei van het aantal dieren door in de buurt van de N2000 gebieden geen bouwvlakvergroting voor stallen meer toe te staan;
  2. latente vergunningen intrekken;
  3. het beekdal van de Aa klimaatrobuust maken, bijvoorbeeld in het kader van het Limburgs Programma Landelijk gebied.

Op deze manier denkt onze fractie boeren die natuurinclusief willen werken ruimte te kunnen bieden. Concreet denken we daarbij bijvoorbeeld aan agrariërs die extensief graasdieren willen houden rondom onze N2000 gebieden.

Helaas bleek uit de reactie van het college dat zij zich niet meer herinnert dat er iets meer dan een jaar geleden twee participatiebijeenkomsten door haar georganiseerd zijn ten behoeve van het klimaatrobuust maken van het beekdal van de Aa...

Afijn, we zullen het er maar op houden dat het college overvallen is door het vertrek van een van de wethouders en dat dit daarom niet de beste raadsvergadering was van het college van B&W. 

Erfgoedkwestie

De vorige raadsvergadering heeft de GroenLinksfractie geprobeerd een doorbraak te forceren in de erfgoedkwestie door het functioneren van de gemeenteraad als geheel bespreekbaar te maken. Tot onze spijt blijkt onze poging slecht te zijn uitgepakt. Hiervoor heeft onze fractie in deze raadsvergadering haar excuses aangeboden aan de voormalige Erfgoedcommissie van Nederweert, haar individuele leden en haar voorzitter.

Tevens heeft de GroenLinksfractie van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar persoonlijke waardering en dank uit te spreken voor de wijze waarop de voormalige Erfgoedcommissie, haar individuele leden en haar voorzitter, zich gedurende vele, vele jaren vol liefde en passie hebben ingezet voor al het materiele en immateriële cultureel erfgoed dat de gemeente Nederweert rijk is, en ook voor de wijze waarop zij hun kennis en hun passie met inwoners hebben gedeeld.

De GroenLinksfractie denkt dat problemen voorkomen hadden kunnen worden als de leden van de erfgoedcommissie in een vroeg stadium gehoord waren door de raad. Daarom willen wij in de toekomst meer ruimte creëren voor burgers om de raad als hoogste bestuursorgaan rechtstreeks toe te spreken.   

Tot slot vroeg onze fractie waarom het uitvoeringsprotocol dat gebruikt is om de archeologische waarden veilig te stellen tijdens de graafwerkzaamheden aan de burgemeester Hobusstraat slechts bij de griffier was in te zien. Het document dat daar ter inzage lag leek wat de GroenLinks-fractie betreft geenszins op een uitvoeringsprotocol. Op de vraag waarom dit stuk niet gewoon openbaar is op te vragen, gaf het college opnieuw een ontwijkend antwoord.

Kortom, deze raadsvergadering mag wat onze fractie toegevoegd worden aan het lijstje van teleurstellingen. Wij blijven echter positief. We blijven hopen op betere tijden.