Wijze van klachtafhandeling

Tijdens het vragenuur heeft de GroenLinksfractie vragen gesteld over de raadsinformatiebrief afhandeling klacht die op 18 januari op de website van de gemeente is geplaatst. Er zijn drie klachten gegrond verklaard en onze fractie wilde graag weten wat het college zou gaan doen om de ongewenste effecten die de drie gegrond verklaarde klachten hebben veroorzaakt te corrigeren en wat het college gaat doen om te voorkomen dat de drie gegrond verklaarde klachten in de toekomst opnieuw kunnen gebeuren. Het gaat hierbij om het zorgvuldig omgaan met pers en waarheid, het adequaat beschermen van persoonsgebonden informatie en het niet onnodig achterhouden van informatie als daarom wordt gevraagd. Tot onze teleurstelling liet het college weten hier verder geen enkele actie op te ondernemen.
 

BDO benchmarkonderzoek

Ook vroeg onze fractie hoe het college zelf aankijkt tegen het BDO benchmark onderzoek. BDO onderzocht de jaarrekeningen over 2022 en de begrotingen t/m 2027. Nederweert blijkt tot de 5,4% rijkste kleine gemeenten van Nederland te behoren. Tegelijkertijd hebben wij geconstateerd dat Nederweert in 2022 ongeveer € 160.000 heeft bijgeschreven bij de algemene reserves, terwijl dat geld bedoeld was voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Onze fractie vindt dit vooral pijnlijk omdat wij, op verzoek van enkele Oekraïense vluchtelingen, voorgesteld hebben om in de begroting 2024 € 100.000 vrij te maken voor professioneel taalonderwijs maar dat het college deze motie afraadde omdat zij niet op de hoogte was van deze behoefte. Wij vroegen het college dan ook of zij trots is op de hoge score in het BDO-benchmark onderzoek. Helaas bleek het college nog steeds niet te begrijpen wat wij me t onze vraag bedoelden.
 

Bestemmingsplan bedrijventerrein Aan Veertien

Tijdens deze raadsvergadering is het bestemmingsplan voor bedrijventerrein Aan Veertien vastgesteld. De GroenLinks-fractie heeft als enige fractie tegen dit voorstelde gestemd. Wij hebben hiervoor de volgende argumenten: (1) de geluidscontouren worden maximaal opgerekt waardoor ondernemers maximale ruimte krijgen terwijl er ook gekozen kan worden voor het beperken van de geluidsoverlast voor de omgeving, (2) sommige bedrijven niet meer mogen doorgroeien naar een hogere milieucategorie en kapitaalkrachtige bedrijven die zich hebben kunnen laten bijstaan door dure juristen wel die hogere milieucategorie mogen houden en (3) we het onbegrijpelijk vinden dat het college haar wettelijke mogelijkheden niet gebruikt om de luchtkwaliteit in dit overbelaste gebied te verbeteren. GroenLinks vindt dat wij de gezondheid van inwoners moeten beschermen tegen kapitaalkrachtige ondernemers uit álle sectoren, dus ook uit de industrie.
 

Bestemmingsplan De Riet 4, Nederweert-Eind

Vervolgens werd het collegevoorstel besproken om het bestemmingsplan De Riet 4 te Nederweert-Eind te wijzigen zodat er 30 arbeidsmigranten gehuisvest zouden kunnen worden. Er waren maar liefst drie insprekers; een namens de initiatiefnemers en twee namens de buurt. GroenLinks wil dat de gemeente een inclusief beleidsplan opstelt voor huisvesting van arbeidsmigranten. Uitgangspunt is hierbij dat arbeidsmigranten die zelf eisen stellen aan hun huisvesting veel beter integreren met hun omgeving. GroenLinks vindt dat bedrijven pas nieuwe arbeidsmigranten mogen aanstellen als er fatsoenlijke huisvesting voor hen beschikbaar is. 

Al snel bleek dat alle raadsfracties tegen het collegevoorstel zouden stemmen. De wethouder waarschuwde de raad echter dat de raad unaniem dezelfde argumenten zou moeten gebruiken bij de tegenstem omdat het besluit van de raad anders zou kunnen sneuvelen bij de Raad van State. De GroenLinks-fractie stelde hierop een schorsing voor zodat de fracties met elkaar zouden kunnen overleggen. We hebben vervolgens met alle fracties samen een amendement opgesteld waarin we alle argumenten gezamenlijk opgelijst hebben. Dit amendement vind je onderaan deze pagina. Volgens de langstzittende raadsleden was het in Nederweert nog niet eerder gebeurd dat de raad unaniem tegen een door het college voorgesteld bestemmingsplan heeft uitgesproken.
 

€ 50.000 voor OLS in Beekdaelen

Bij de politiek bestuurlijke actualiteiten hebben wij uitleg gevraagd waarom het college besloten heeft het OLS in Beekdaelen € 50.000 te schenken, omdat er veel onbegrip is onder burgers én onder raadsleden van de coalitiefracties (zie de recent verschenen raadsinformatiebrief). Per motie heeft de voltallige raad op 11 juli vorig jaar, overwegende dat (1) het Oud Limburgs Schuttersfeest een belangrijk en gewaardeerd evenement is dat bijdraagt aan de gemeenschapszin en cultuur van onze gemeente en (2) De organisatie van dit soort evenementen van groot belang is voor de lokale economie en gemeenschap, het college verzocht om (1) samen te werken met de organisatoren van het Oud Limburgs Schuttersfeest om de nodige faciliterende ondersteuning te bieden en (2) om de raad te informeren over eventuele belemmeringen die de organisatie van het evenement kunnen beïnvloeden en samen te werken aan mogelijke oplossingen.
Vervolgens is er in de begroting voor 2024 een bedrag van 100.000 Euro vrijgemaakt voor dit doel, is de raad door het college niet op de hoogte gehouden van eventuele belemmeringen, hoorden wij in december dat het OLS in Nederweert niet door kon gaan, schoof het college alle verantwoordelijkheid hiervoor van zich af en hoorden wij vervolgens dat het college in januari besloot om 50.000 Euro ter beschikking te stellen aan het OLS in Beekdaelen. Het college antwoordde dat verenigingen uit onze gemeente zich ook in Beekdaelen kunnen melden met vrijwilligers.

 

Beleidsregel intrekken omgevingsvergunningen

In de zienswijze van Natuurlijk Platform wordt kraakhelder uitgelegd dat de beleidsregel intrekken omgevingsvergunningen zonder een goed doordacht programma luchtkwaliteit makkelijk tot verslechtering van luchtkwaliteit kan leiden. Immers, fijnstof en stank die slechts op papier vergund zijn, kunnen met deze beleidsregel heel eenvoudig tot échte fijnstof en échte stank leiden.

De normen waaraan in Nederweert getoetst wordt, zijn nog steeds de wettelijke normen. Deze zijn zowel door de wereldgezondheidsorganisatie als door de Europese Unie al twee keer verder aangescherpt. Het college weigert hier echter íets mee te doen. De GGDs hebben geconcludeerd dat door onze belabberde luchtkwaliteit nergens in onze provincie 50-plussers váker longkanker krijgen als in Nederweert. De GGDs hebben ook geconcludeerd dat door onze slechte luchtkwaliteit de levensverwachting van 30-plussers nergens in Limburg zoveel korter is als bij ons. En dan wordt deze beleidsregel, door dit college, gewoon gepubliceerd zonder enig overleg met de raad. Zelfs voordat wij maar de kans hebben gehad om de door Natuurlijk Platform ingediende zienswijze te bespreken.

Wij vroegen het college wat zij hier eigenlijk zelf van vindt. Het gaat hier wel om de gezondheid van onze inwoners. Vindt u zelf dat u er goed aan gedaan hebt deze beleidsregel simpelweg te publiceren zonder dat de raad kans heeft gezien hier überhaupt iets van te vinden?

Het antwoord van het college luidde botweg: dit is een college bevoegdheid.

Blijkbaar heeft het college nog steeds niet door hoeveel mensen in Nederweert zich druk maken over de luchtkwaliteit in onze gemeente. De GroenLinks-fractie blijft zich hier echter onverminderd voor inzetten!