Na een korte introductie door de wethouder, hebben vertegenwoordigers van Keyport een presentatie gegeven van hun doelen. Zij willen dat de maakindustrie in onze regio een toekomst houdt en daarvoor zien ze de samenwerking met (techniek)onderwijs als cruciaal.

Keyport is een uitvoeringsorganisatie van 7 gemeentes. Zij proberen ondernemers, onderwijs en overheid te verbinden. Zij zijn een netwerkorganisatie zowel binnen als buiten de regio. Er dreigt een tekort aan arbeidspotentieel voor de maakindustrie. Jongeren trekken vaak de regio uit. Daarom worden kosten noch moeite gespaard om leerlingen en studenten te interesseren voor een toekomst in de techniek, specifiek in onze regio.

Keyport claimde dat voor elke euro die de overheid inlegt, de marktpartijen 7 euro terugbrengen. Dit zou een rendement betekenen van 800%. Deze claim werd verder niet onderbouwd. Daarnaast claimde men dat het MKB de economische motor is van onze regio. Daar twijfelt volgens ons niemand aan.

Tijdens de hieropvolgende paneldiscussie gaven de raadsleden aan graag een keer op bezoek gaan bij het Sparktech lab.

Vervolgens presenteerden twee ambtenaren uit Weert en Nederweert iets over de invloedssfeer van Brainportregio Eindhoven. Blijkbaar was hierover door de raad van Weert in het verleden een motie aangenomen. Met de brainportregio werd bij doorvragen de metropoolregio Eindhoven bedoeld. Dit is een samenwerkingsverband van 21 gemeenten in Zuid-Oost Brabant.

Tijdens deze avond werd herhaaldelijk genoemd dat het fijn is om hier te wonen en te werken. De GroenLinks-fractie heeft in dit kader aandacht gevraagd voor knelpunten op het gebied van openbaar vervoer vooral van en naar de kleinere kernen in onze gemeente. Ook hebben we opnieuw aandacht gevraagd voor natuurontwikkeling. Dit is immers een belangrijke reden van mensen om zich hier te vestigen. Ons werd gezegd dat beide aspecten meegenomen zouden worden bij de verdere planontwikkeling.

De twee presentaties die over beide onderwerpen gehouden zijn tref je hieronder aan.