Tijn en Bert vertelden over hun ervaringen in de Europese journalistiek. Vreemd genoeg is er in Nederland weinig belangstelling voor Europa. Er zijn dan ook maar drie Nederlandse journalisten actief. Duitsland heeft 200 tot 300 journalisten in Brussel zitten. In alle ons omringende landen is de belangstelling vele malen groter.

Er werken ongeveer 30.000 ambtenaren voor Europa. Robert de Groot is onze permanente vertegenwoordiger. Hij gaat Brussel helaas verlaten. Alle politici komen naar hem toe als Nederland voor beroering zorgt. Toevallig liep Robert de Groot net langs en hebben we even kennis kunnen maken.

Ursula von der Leyen is de eerste vrouwelijke voorzitter van de Europese Unie. De dag na onze excursie heeft ze de Europese ‘State of the Union’ uitgesproken. Hierbij is altijd een mystery guest aanwezig om ervoor te zorgen dat er in ieder geval één moment is dat het hele parlement op staat en iedereen klapt. Ursula van der Leyen werkt ongelooflijk hard. Zij is de eerste voorzitter die een eigen slaapkamer heeft op de 13de verdieping. Frans Timmermans zit op de 12de. Wopke Hoekstra komt daar ook. Als journalisten in hun werkkloffie het knopje van de 12de verdieping indrukken wordt er direct anders naar ze gekeken.

Dit soort verhalen en vele anderen werden met ons gedeeld. Als je belangstelling is gewekt, is het misschien een idee om "Het Brusselse Moeras" aan te schaffen.

Robert de Groot